مدیرعامل هیتوبیت مطرح کرد: شباهت برند و سازه‌های ماکارونی

برند کارفرمایی نگاه بیرون به درون شرکت است. دو نوع دیدگاه نسبت به هر کسب‌وکار وجود دارد یکی از آنها نگاه درون سازمان یعنی احساس کارمندان به شرکت است و نگاه دیگر تصویری است که شرکت شما برای دیگران تعریف می‌کند اما موضوع برند کارفرمایی چه زمانی برای شرکت‌ها مهم می‌شود؟

بنابر گفته‌های صالح خواجه دلویی مدیرعامل و عضو هیئت‌مدیره هیتوبیت، برند کارفرمایی ابعاد متفاوتی دارد و اتفاقاً در زمان‌هایی که شرکت در نقش‌های گوناگون ظاهر می‌شود خودش را نشان می‌دهد: «در نقطه‌ای کسب‌وکار زمین‌بازی خود را خلق  و قابلیت‌هایی را هم برای خودش تعریف کرده است. حالا لازم دارد که خودش را به جامعه مخاطبانش معرفی کند. اینجا برند کارفرمایی برای تصویرسازی بهتر به کمک کسب‌وکار می‌آید. چراکه این مفهوم تصویری ذهنی ایجاد می‌کند برای کاربران، کارمندان و مشتریان و غیر مشتریان.»

خواجه دلویی با بیان اینکه برند همیشه حلقه مفقوده و آخرین اولویت کسب‌وکارهاست، توضیح داد که هیتوبیت از سال‌های گذشته تقویت برند کارفرمایی را در دستور کار خود قرار داده است. او می‌گوید که قرار است در سال جاری هم این برنامه توسعه‌ای به شکلی جدی‌تر پیش برده شود.

خواجه دلویی در رابطه با جزییات اقدامات هیتوبیت در راستای تقویت برند کارفرمایی، توضیح داد: «ارتباط با کاربران و مخاطبان از طریق رویداد یکی از برنامه‌های توسعه برند کارفرمایی هیتوبیت است. می‌خواهیم در رویدادها بیشتر از خودمان بگوییم و از آن برای بیان صمیمیت و زبان و ادبیات خودمان استفاده و بهتر با جامعه مخاطبمان تعامل کنیم. همچنین از سال گذشته تحقیقات آماری را شروع کرده‌ایم در باب اینکه در مسیر توسعه برندینگ شرکت در کدام بخش رشد خوبی داشتیم و در کدام قسمت ضعیف‌تر عمل کرده‌ایم و بر اساس این آنالیز برنامه سال آینده را نیز تدوین کنیم.»

 او اضافه کرد علاوه بر برنامه‌های مذکور، هیتوبیت از آن دست شرکت‌هایی است که برای جذب نیروهای انسانی مسئله جنسیت را به هیچ عنوانم ملاک قرار نمی‌دهد؛ اولویت واحد منابع انسانی در هیتوبیت شایستگی‌های فردی است. حتی در واحدهای فنی و پشتیبانی که شاید به نظر فضا کمی مردانه‌تر باشد. به گفته خواجه دلویی، همیشه تک بعدی بودن به کسب‌وکار آسیب خواهد زد و  استفاده از زنان در این واحدها باعث می‌شود که بتوان زوایای گوناگون موضوعات را هم بررسی کرد.  

خواجه دلویی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه شرکت‌ها چگونه می‌توانند از رویدادهایی که در اکوسیستم برگزار می‌شود، برای تقویت برند کارفرمایی خود استفاده کنند؟ گفت: «به‌طورکلی هر فضا و بستری که کسب‌وکار را به جامعه هدفش نزدیک و امکان تعامل، بیان نیازها و شنیدن از آنها را فراهم کند، و همچنین موقعیتی باشد که شرکت از برنامه‌ها و از مسیر آتی خود بگویید. باعث تقویت برند کارفرمایی می‌شود. طبیعتاً رویداد یکی از این بسترهاست که پاسخگوی تمام این موارد است.»

او ادامه داد: «همانطور که پیش‌تر گفتم موضوع برندینگ تاحد زیادی جدی گرفته نشده است. رویدادهای تخصصی مانند برندکارفرمایی که سال گذشته برگزار شد؛ می‌توانند به مهم‌تر شدن این مفهوم کمک کنند.  اسپانسر شدن در این رویدادها، نیز باعث تقویت برند کارفرمایی خواهد شد چراکه به همین واسطه است که تفاوت کسب‌وکارها با یکدیگر آشکار می‌شود. همچنین از سمتی دیگر کسب‌وکار می‌تواند بسنجند که آیا آن‌طور که می‌خواهد توسط جامعه شناخته شده‌اند یا اینکه متوجه شوند تصویری که از خودشان ساخته‌اند با واقعیت آنها تطابق دارد یا خیر.»


شباهت برند و سازه‌های ماکارونی


خواجه دلویی اعتقاد دارد واکنش کسب‌وکارها به اتفاقات اکوسیستم مستقیماً بر برند کارفرمایی آنها تاثیر گذار است. او می‌گوید: «اگر برندی در معرض آسیب‌ها قرار گرفته است به دلیل اشتباهات مستقیم خود آن کسب‌وکار است. بحث پیوستگی روابط عمومی، منابع انسانی، لایه کسب‌وکار از عوامل دخیل در این مورد هستند.»

حضور کسب‌وکار در رویدادهای اکوسیستمی و وقایع جامع، نشان‌دهنده پویایی آن مجموعه است: «پویا بودن یک کسب‌وکار یعنی کسب‌وکار چه در مقابل وقایع مثبت و چه در موقعیت‌های منفی بتواند واکنشی به هنگام، درست و دقیق و سنجیده داشته باشد. بدون حتی یکی از این ویژگی‌ها کسب‌وکار به‌آسانی آسیب می‌بیند. ساختن برند مانند یک سازه ماکارونی است که ساختنش بسیار زمان‌بر و نیازمند صرف انرژی بسیار است اما با یک فشار کاملاً خرد خواهد شد. بعد از فروریختن نمی‌توان دوباره سازه ماکارونی را قوام داد.»

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *