تاثیرات روحیه استقلال طلبی نسل زد بر ساختارهای سازمانی / نسل زد: ما فردای بازار کار را تعیین می‌کنیم

هر نسلی ویژگی‌های متفاوتی را به محیط‌های کار اضافه کرده است؛ مثلاً بیبی بومرها معروفند به اخلاق کاری و وفاداری قوی، میلینیال را هم به داشتن دانش فنی می‌شناسند. همچنین این نسل عادت دارند به مشارکت و مشورت گرفتن. اما دوره‌ این نسل‌ها رو به کم فروغ شدن است و حالا نسل زدی‌ها هستند که با روحیه استقلال طلبی و کارآفرینی، وارد بازار کار شده‌اند تا جهان و فرهنگ سازمانی شرکت‌ها را دگرگون و به نحوی آن‌ها را بازتعریف کنند.

نسل زد متأثر از ترندها و پیشرفت‌های فناوری رشد کرده و جامعه پذیر شده است و این اتفاق باعث شده نسل زد، ارزش‌ها و هنجارهای متفاوتی نسبت به نسل‌های گذشته داشته باشد و چشم‌اندازش از آینده کاری و زندگی کمی جاه‌طلبانه و جسورانه‌تر از پیشینیان خود باشد. تسلط فنی و طرز فکر مترقی این نسل، باعث شده که آنها در شرکت‌ها به شدت نیازمند نوآوری دیجیتال و چابکی فرهنگی یک سازمان باشند.

درک بصری نسل زد از ابزارها و پلتفرم‌های دیجیتال، آنها را به مبتکران ذاتی در نقش‌های مبتنی بر فناوری تبدیل کرده است. این تسلط باعث شده آنها بهتر از هر نسلی بتوانند فرآیندها را اصلاح و بهره‌وری را تقویت کنند و رویکردهای خلاقانه‌ای را برای چالش‌های فناوری معرفی کنند. حضور آن‌ها انطباق‌پذیری با فناوری و آینده‌پژوهی را نیز برای شرکت‌ها در پی خواهد داشت.


سوق دادن شرکت به تعاملات دیجیتالی


همچنین نسل زد در عصر دیجیتال با ابزارهای ارتباطی دیجیتال هماهنگ هستند. زیرا دوست دارند همه چیز را مختصر و کارآمد نگه دارند. این روحیه محیط کار را به سمت تعاملات دیجیتالی فوری‌تر هدایت می‌کند، زیرا کسب‌وکارها پل‌فرم‌های ارتباطی پیشرفته را ادغام می‌کنند و فرهنگ تبادلات سریع و باز را تقویت می‌کنند. شرکت‌ها برای استفاده از دانش دیجیتال این نسل باید محیط‌های فراگیر و مشارکتی را به نحوی بچینند که خلاقیت نسل زد را بر می‌انگیزد. آنچه که این نسل نیاز دارد فرصت رهبری و راهنمایی‌هایی است که ایده‌های فناورانه آن‌ها را به سمت عملیاتی شدن ببرد.

شاید جالب باشد که بدانید؛ نسل زد متنوع‌ترین نسل از نظر قومیت و نژادی در تاریخ است. علاوه بر این، بی‌مرزی دنیای دیجیتال، به این تنوع دامن زده است. این متخصصان جوان انتظار و اصرار دارند که محیط‌های کاری منعکس‌کننده ارزش‌های گوناگون آن‌ها باشد. سازمان‌هایی موفق‌اند که با درک این تفاوت‌ها، برای استخدام نسل زد اشتیاق دارند و به نحوی متقاضیی استفاده از استعدادهای این نسل هستند.


اولویت‌بندی تعادل کار و زندگی و سلامت روان


یکی از ویژگی‌هایی که نسل زد با خود به بازار کار آورده است،‌ اولویت نهادن سلامت روانی در زندگی کاری است. در واقع نسل زد تاکید بی‌سابقه‌ای بر سلامت روانی و رویکرد متعادل به کار دارد. کارمندان نسل زد، خواهان انعطاف بیشتر در ساعات کار و حضوری داشتن در محیط کار دارند. البته همه‌گیری کرونا به این روحیه دامن زده است. تمرکز نسل زد بر سلامت و تعادل، سازمان‌ها را وادار می‌کند تا در سیاست‌های خود تجدیدنظر کنند.

شرکت‌ها با راه‌انداختن برنامه‌های حمایتی جامع از سلامت روان، ترویج طرح‌های تعادل بین کار و زندگی و ایجاد ترتیبات کاری انعطاف‌پذیر، در حال اصلاح سیاست‌های خود هستند.

این اقدامات آینده‌نگرانه، باعث افزایش رضایت و حفظ کارکنان می‌شود و به نیروی کار سالم‌تر و مولدتر کمک می‌کند که برای سلامت جسمی و روانی ارزش قائل است.


تمایل عمیق به یادگیری مستمر


روحیه کارآفرینی روحیه مشترک میان تمام نسل زدهاست. آن‌ها بدون محدودیت توسط مرزهای سنتی، فعالانه به دنبال و ایجاد راه‌هایی برای نوآوری در نقش خود هستند. این تمایل شرکت‌ها را به چالش می‌کشد تا فرصت‌های پویا و معنی‌داری را در راستای تلاش این متخصصان برای کار تاثیرگذار ارائه دهند. تمایل عمیق به یادگیری مستمر، باعث شده نسل زد ارزش زیادی برای فرصت‌های رشد قائل باشد.

پس دور از انتظار نیست که گرایش نسل زد به سازمان‌هایی باشد که از طریق آموزش جامع، برنامه‌های مربیگری و سایر ابتکارات آموزشی، روی رشد حرفه‌ای خود سرمایه‌گذاری می‌کنند. این یعنی کارفرمایان برای حفظ نیروی کار جوان، باید یادگیری مستمر، پیشرفت شغلی واضح را برای آن‌ها فراهم کنند.

نسل زد دغدغه‌مند است. برای او مسائل زیست‌محیطی و اجتماعی بسیار مهم است. این روحیه آن‌ها را به سمت سازمان‌هایی حمایت می‌کند که بین سودآوری و مسئولیت اجتماعی و نظارت بر محیط زیست تعادل دارند. شرکت‌هایی که این جنبه‌ها را نادیده می‌گیرند ممکن است برای جذب و حفظ متخصصان تلاش کنند و به طور فزاینده‌ای بر اساس این معیارها انتخاب شغلی انجام دهند. در نتیجه، بسیاری از کسب‌وکارها به‌طور فعال اهداف محیطی، اجتماعی و حاکمیتی را تعیین می‌کنند و شیوه‌های پایداری را در عملیات خود به کار می‌برند تا با ارزش‌ها و اولویت‌های نسل زد هماهنگ شوند، استعدادهای برتر را جذب کنند و به ایجاد چشم‌انداز شرکتی مسئولانه‌تر و اخلاقی‌تر کمک کنند.

استخدام نسل زد، یک موج برهم‌زننده است که معنای پویایی در سازمان را بازتعریف می‌کند. ورود نسل زد تحول عمیقی را در نحوه عملکرد کسب‌وکارها و شکل دادن به فرهنگ آن‌ها به ارمغان می‌آورد و در مجموع ماهیت محیط‌های مدرن محل کار را مهندسی مجدد می‌کند. ترکیب این نسل با پارادایم‌های جهانی، مسیر شرکت‌ها را سازگارتر، فراگیرتر و نوآورانه‌تر می‌کند. فراتر از مهارت صرف در فناوری، این تغییر دیدگاه گسترده‌تری را در پی دارد که آینده کار می‌تواند و باید چگونه باشد.

شرکت‌هایی که به سرعت توانایی‌های این نسل را تشخیص می‌دهند و به اندازه کافی چابک هستند تا استراتژی‌ها و فرهنگ‌های خود را با ترجیحات و ایده‌آل‌های آن هماهنگ کنند، خود را در خط مقدم نوآوری و پیشرفت اجتماعی قرار می‌دهند. انطباق با این آینده برای ایجاد نیروی کار انعطاف‌پذیر، پایدار و عادلانه بسیار مهم است. سازمان‌هایی در اقتصاد فردا پیشرفت خواهند کرد، که آماده رشد و تکامل باشند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *