نسل زد از شغل رویایی خود دور می‌شود؟ / جوان‌ترها اولین قربانی شرایط سخت بازار کار

شرایط بازار کار آمریکا در سال ۲۰۲۳ دیگر به اندازه سال‌ها و ماه‌های گذشته خوب نیست اما نسل‌های زد و هزاره که به در قدم‌های ابتدایی مسیر شغلی خود هستند، برای شغل رویایی خود، رویا پردازی می‌کنند و انتظارهایشان را بر همان اساس می‌چینند. گرچه به نظر می‌رسید که بازار کار در ماه‌های اخیر بسیار شرایط مناسبی داشت. بازار کار در طول همه گیری رونق گرفت و نرخ بیکاری از ۶.۴ درصد در ابتدای سال ۲۰۲۱ به ۳.۵ درصد در پایان سال ۲۰۲۲ رسید. این نرخ تا سال گذشته در پایین‌ترین سطح تاریخی خود قرار داشت و در نهایت به بالاترین حد در دو سال اخیر رسید اما انگار نزول ادامه دارد. استخدام بی‌رویه یکی از نشانه‌های اقتصاد بیمار است که به تورم بالا منجر می‌شود. در همین راستا هم فدرال رزرو  بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا سیاست‌هایی را پیش گرفت که هم از این شرایط جلوگیری و هم این روند را معکوس کند. 

 در حال حاضر نشانه‌هایی وجود دارد که شرایط اقتصادی سختی که درنتیجه سیاست‌های فدرال رزرو پدیدآمده که حتی شرایط را برای افرادی که به دنبال استخدام هستند هم سخت‌تر خواهد کرد.


پایین‌ترین نرخ بیکاری در دوسال قبل


 بر اساس گزارش حقوق و دستمزد غیرکشاورزی ماه فوریه سال جاری، نرخ بیکاری در ماه گذشته به ۳.۹ درصد رسید. این عدد بالاترین سطح در دو سال اخیر است، از سمتی دیگر رشد دستمزدها هم کم شده است.

 داده‌های این گزارش نشان می‌دهد که در این بین کار پیدا کردن برای فارغ‌التحصیلان تازه‌کار و جوان‌ترین کارگران آمریکا سخت‌تر است و می‌توان گفت جمعیت جوان‌تر معمولاً اولین کسانی هستند که از تضعیف بازار کار ضربه می‌خوردند.


افزایش ۴۱۰ درصدی نرخ اخراج


 Challenger، Gray نیز آماری را منتشر کرده که بر اساس آن، تعداد اخراج‌ها در ماه فوریه ۴۱۰ درصد افزایش داشته است. این شرایط بازهم بیش از همه فعالان بازار کار بر وضعیت جوانان تأثیر داشته است. نرخ بیکاری در آمریکا این موضوع را تأیید می‌کند. نرخ بیکاری برای جوانان ۲۰ تا ۲۴ ساله در ژانویه ۷.۲ درصد افزایش داشته، درحالی‌که بر اساس آخرین داده‌های نرخ بیکاری، این شرایط تنها برای کارگران بالای ۲۵ سال بود و عدد ۳.۲ را نشان می‌داد.

 بر اساس نظرسنجی Handshake، از هر سه فارغ‌التحصیل دانشگاهی در سال ۲۰۲۳، یک نفر می‌گوید که مهارت‌های لازم برای دریافت یک پیشنهاد تمام وقت را دارد. در مقابل، ۷۴ درصد از نسل زد و و نسل هزاره نگران امنیت شغلی خود هستند.

در مطالعه‌ای که مکنزی در همین راستا انجام داده بود نیز ۴۷ درصد از این دو نسل نگران امنیت شغلی بودند. علاوه بر آمارهای قابل استناد، تحلیل‌گران هم از سختی بازار کار می‌گویند، مثلاً هری هولزر، استاد جورج تاون و اقتصاددان ارشد سابق دپارتمان کار، به بیزینس اینسایدر گفت: «بازار کار هنوز قوی است، اما نه به اندازه چند سال قبل. و جوانان قبل از هر کس دیگری این امر را حس خواهند کرد.» یکی از این جوانان ناتاشا برنفلد، ۳۲ ساله با تخصص HR است که پس از اخراج شدن ۱۱ ماه بیکار بود. او می‌گوید در این مدت با موج ممتد طرد شدن دست به گریبان بوده است و ۴۰ ساعت در هفته دنبال کار بوده است و برای ۲۰۰ فرصت شغلی رزومه فرستاده حتی پیش آمده برای یک شرکت ۲ بار درخواست داده باشد. او حتی با Business Insider مصاحبه و اعلام کرد، متأسفانه آمریکا هیچ برنامه‌ای برای بیکاری ندارد.


 چشم‌انداز تاریک وضعیت استخدام


 موج ناامیدی بازار کار برای سال آخری‌ها که به فارغ‌التحصیلی خود نزدیک‌ترند، شدت بیشتری دارد و به نظر می‌رسد که این اوضاع باعث شده فارغ‌التحصیلان انتظارات خود را نسبت به شرایط کاری مدیریت کنند. حتی تقریباً سه چهارم فارغ‌التحصیلان سال ۲۰۲۳ به Handshake اعلام کرده‌اند که برای آنها مهم‌ترین پارامتر ثبات کارفرماست. 

 نکته جالب در این مطالعات این است که مشخص شده بیشترین اخراج برای مشاغل مرتبط با فناوری، مالی و رسانه‌ها است. برای همین کارهای یقه سفیدی امنیت شغلی کمتری دارند. در همین راستا هم ثبت‌نام در برنامه‌های تجاری مکانیکی، فنی و تعمیراتی در سال ۲۰۲۲ ثبت‌نام ۱۱ درصد افزایش پیدا کرده و معاملات ساختمانی هم ۱۹ درصد جهش داشتند.

 در این بین تمایل به حضور در رشته‌های هنرهای لیبرال در بازه زمانی ۲۰۱۸ تا سال ۲۰۲۳، ۱۷ درصد کاهش پیدا کرده و در مقابل ثبت‌نام در رشته‌های علوم کامپیوتر و اطلاعات از سلال۲۰۱۹، ۳۴ درصد افزایش پیدا کرده است.

 یک بررسی از وضعتی رضایت شغلی جوانان که توسط pew انجام شده، می‌گوید تنها ۴۴ درصد از کارمندان زیر ۳۰ سال از شغل خود “بسیار راضی” هستند و ۳۹ درصد هم گفته‌اند به حداقل انتظارشان رسیده‌اند.

رکود بازار کار به ویژه برای جوانان سخت است. آنها معمولاً آخرین کسانی هستند که استخدام می‌شوند و اولین کسانی هستند که اخراج می‌شوند اما موضوع این است که ایالات متحده در رکود اقتصادی نیست، اما جوانان آمریکایی ممکن است احساس کنند که در اینجا هستند. واقعیت این است که هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که نسل هزاره یا نسل زد احساس مطلوب‌تری به وضعیت بازار کار داشته باشند، اگر پیش‌فرض انتظارات آنها با رونق نیروی کار در سال ۲۰۲۱ همسو باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *