
ویژگیهای کلیدی یک رزومه موفق برای دعوت به مصاحبه سپ
در گفتوگویی با مهدی نژادرسولی، مدیر سرمایههای انسانی پرداخت الکترونیک سامان کیش (سپ)، معیارهای کلیدی انتخاب رزومههایی که به مصاحبه شغلی این شرکت دعوت میشوند، بررسی شده است.
سه ویژگی برجسته یک رزومه تأثیرگذار
به گفته مهدینژاد رسولی، علاوه بر مهارتهای فنی و سوابق شغلی، سه عامل کلیدی باعث میشوند یک رزومه در سپ موردتوجه قرار گیرد و فرد را به مرحله مصاحبه برساند. بنابر گفتههای او، «کاورلتر شخصیسازیشده و الهامبخش» به عنوان اولین رکن در این فرآیند محسوب میشود و در واقع یک کاورلتر حرفهای که نشاندهنده شناخت فرد از سازمان و نقش موردنظر باشد، نقش مهمی در ارزیابی اولیه دارد. بهعنوانمثال، اگر متقاضی بتواند در کاورلتر توضیح دهد که چرا به این موقعیت علاقهمند است و چگونه میتواند ارزشآفرینی کند، شانس بیشتری برای دعوت به مصاحبه خواهد داشت.
مورد دوم، «نتیجهمحور بودن رزومه» است و رزومههایی که تنها به فهرست وظایف شغلی بسنده میکنند، کمتر موردتوجه قرار میگیرند. در مقابل، ذکر دستاوردهای قابلاندازهگیری مانند بهبود فرآیندها، افزایش فروش، یا توسعه مهارتهای تیمی نشاندهنده تأثیرگذاری فرد در موقعیتهای پیشین است. چنین رزومههایی رویکردی حرفهای و راهبردی را منعکس میکنند.
او همچنین میگوید: «ارتباط با فرهنگ سازمانی، به عنوان ویژگی سوم موردتوجه است زیرا علاوه بر مهارتهای فنی، سازمان به دنبال افرادی است که دارای روحیه تیمی، انعطافپذیری و تعهد به یادگیری باشند و بر این مبنا، رزومههایی که این ویژگیها را منعکس میکنند، احتمال بیشتری برای ورود به مرحله مصاحبه دارند.»
کدام رزومهها شانسی برای دعوت به مصاحبه ندارند؟
مدیر سرمایههای انسانی سپ در ادامه تأکید میکند که برخی رزومهها از فرآیند استخدام، بهسرعت کنار گذاشته میشوند، ازجمله این موارد، رزومههای بدون کاورلتر مناسب هستند. ارسال رزومه بدون کاورلتر یا استفاده از متنهای عمومی و غیراختصاصی، نشاندهنده عدم توجه و صرف زمان کافی برای درخواست است.
رزومههای صرفاً توصیفی و بدون نتایج ملموس نیز جزو همین موارد محسوب میشوند چرا که فهرست وظایف شغلی، بدون اشاره به تأثیرات و دستاوردها، دیدگاه روشنی از ارزشآفرینی فرد ارائه نمیدهد.
اشتباهات غیرحرفهای در تنظیم رزومه نیز از ایرادات نوشتاری گرفته تا قالببندی نامرتب، یا عدم درج اطلاعات ضروری مانند شماره تماس و آدرس ایمیل حرفهای، نشاندهنده عدم دقت و جدی نگرفتن فرآیند درخواست شغل است.
درنهایت، توجه به این معیارها و ارائه رزومهای ساختارمند، نتیجهمحور و متناسب با فرهنگ سازمانی، شانس ورود به فرآیند جذب در سپ را به میزان قابلتوجهی افزایش میدهد.