بازدید از چند استارتاپ‌ حوزه منابع انسانی که در بخش اکسپند نورث استار حضور داشتند / HR Tech در جیتکس ۲۰۲۴

اکسپند نورث‌استار یک رویداد جانبی در کنار نمایشگاه جیتکس است که در محلی جدا از محل اصلی نمایشگاه برگزار می‌شود و مخصوص استارتاپ‌های حوزه‌های گوناگون است. امسال و در منطقه دبی‌هاربر نهمین دوره این رویداد برگزار شد و بیش از ۱۸۰۰ استارتاپ با تمرکز بر فناوری‌ها  و نوآوری مختلف در آن حضور داشتند. در میان این استارتاپ‌ها، استارتاپ‌های حوزه منابع انسانی (HR Tech) از کشورهای هند، آمریکا، انگلیس، فیلیپین، آلمان و امارات و… حضور داشتند. به سراغ برخی از این استارتاپ‌ها رفتیم و از آنها درباره محصولاتشان و دلیل حضورشان در امارات و جیتکس ۲۰۲۴ پرسیدیم.

عمده این استارتاپ‌ها بر لزوم دیجیتالی ‌شدن فرایندها و عملکرد‌های منابع انسانی در تمام ابعاد، از جذب و استخدام گرفته تا نگهداشت، ارزیابی، ‌پاداش و گیمیفیکیشن اتفاق‌ نظر داشتند و معتقد بودند در این حوزه فرصت رشد استارتاپ‌های منابع انسانی بسیار زیاد است؛ زیرا هنوز ابزارهای نوآورانه مانند هوش مصنوعی، آن‌طور که باید، به فرایندهای منابع انسانی رخنه نکرده است.


 راه‌کارهایی برای مدیریت منابع انسانی


اولین استارتاپی که به سراغش رفتیم شرکت آلمانی «کلوکین» بود و آن‌طور که فابین ابرت، مدیر ارشد استراتژی‌های این استارتاپ توضیح داد، هدف کلوکین از حضور در این رویداد این بود که با کسب‌وکارهای اماراتی که هنوز بسیاری از فرایندهای منابع انسانی خود را دیجیتالی نکرده‌اند، تعامل کند و بازارش را توسعه دهد. محصولی که این استارتاپ با خود به جیتکس آورده بود ابزاری بود که به شرکت‌های کوچک که تعداد نیروهای آنها به پنجاه نفر می‌رسد، امکاناتی مانند زمان‌بندی، مدیریت کارمندان و مدیریت هزینه‌های کارکنان را ارائه می‌داد.

یکی دیگر از استارتاپ‌های حاضر در رویداد جیتکس ۲۰۲۴، شرکت فیلیپینی PASAJOB بود. هدف این استارتاپ این بود که روند جذب و استخدام و معرفی را بین کارفرمایان، کارجویان و معرفی‌کنندگان تسریع کند.


تمرکز بر خروجی کارکنان


شرکت هندی تلنت‌اسپاتیفای (TALENT SPOTIFY) با تمرکز بر مدل‌ OKR (Objective & Key Results)  که برای تعریف و پیگیری اهداف و ارزیابی نتایج دوره‌ای طراحی شده، فرایندهای مذکور را با هوش مصنوعی تلفیق کرده بود. به گفته مدیران تلنت‌اسپاتیفای، این استارتاپ در پی ساختن سیستم پاداش و ارزیابی عادلانه و بدون درگیر کردن تصمیم‌ها و احساسات شخصی است. همچنین این کسب‌وکار می‌خواهد پروژه‌های کاری را به شکلی سرگرم‌کننده درآورد تا فرایند انجام آن‌ها را خوشایندتر و جذاب‌تر کند..

OfficeKit HR نسبت به سایر استارتاپ‌هایی که به سراغشان رفتیم، قدیمی‌تر بود و با بیش از ۱۵۰ کشور در جهان همکاری داشت. این شرکت هندی از سال ۲۰۱۶ فعالیتش را آغاز کرده و آن‌طور که نمایندگانش توضیح دادند، با توجه ‌به اهمیت کارمندان به‌عنوان دارایی ارزشمند شرکت‌ها، سعی می‌کند تحولات حوزه منابع انسانی را پیش‌بینی کند و راهکارهایی برای استخدام کارمندان مناسب ارائه دهد و فرایند جذب را کم‌هزینه و آسان‌تر کند. این شرکت، راهکارهای منابع انسانی اعم از استخدام از میان بهترین استعدادها، مدیریت مزایا، افزایش مشارکت کارکنان، توانمندسازی کارکنان و مدیران، بهبود تصمیم‌گیری‌های منابع انسانی و تقویت موفقیت را در یک پلتفرم کامل ادغام کرده است.

 EdMystهم از آمریکا آمده بود. این مجموعه اعلام کرد که برای تغییر روندهای ارزیابی مهارت‌های کارکنان تلاش می‌کند و در این مسیر از راهکارهای مبتنی بر علوم رفتاری و هوش مصنوعی برای ارزیابی و توسعه منابع انسانی شرکت‌ها بهره می‌برد.

عمده استارتاپی‌هایی که با آنها برخورد داشتیم، خدمات B2B داشتند؛ Hexitime  هم همین‌طور، اما با این تفاوت که تمرکز این استارتاپ بر  توانمندی کارکنان بود و نه فقط دیجیتالی کردن فرایندهای مورد نیاز برای مدیریت سرمایه‌های انسانی. خدمات این استارتاپ به سه بخش فردی، شبکه‌سازی و وایت‌لیبل تقسیم شده است.


استارتاپ‌هایی از امارات و پاکستان و انگلستان


 RateMeاز معدود پلتفرم‌های محلی رویداد جیتکس بود. این شرکت اماراتی براساس ادغام بازخورد مشتری و شرکای تجاری شرکت‌ها، عملکرد کارکنان را ارزیابی کرده و سعی می‌کند نحوه مدیریت با سرمایه‌های انسانی را بازتعریف کند. به اعتقاد این استارتاپ، شناخت و پرورش استعدادها منجر به ارائه خدمات بی‌نظیری می‌شود که وفاداری مشتری و رشد کسب‌وکار را به همراه دارد.

 Activ8 شرکت آموزشی و مشاوره توسعه رهبری که با شرکت‌های مشهوری همچون نستله، جن‌ای، پکیجز‌گروپ، سی‌سی‌آی، پپسیکو و… همکاری می‌کند نیز به جیتکس آمده بود. این شرکت پاکستانی به‌واسطه بازی‌های شخصی‌سازی‌شده، فرایندهای استخدام، جذب و وفاداری کارکنان را افزایش می‌دهد.

ببینید: همه مطالب کارنگ درباره جیتکس

Recruitment Smart هم یک شرکت فناوری‌محور از لندن بود که از سال‌های ابتدایی فعالیتش در جیتکس حضور داشته است. این استارتاپ مدعی بود با کمک AI SaaS می‌تواند فرایندهای جذب نیروی انسانی، غربالگری، تنوع و تعامل میان کارکنان را تا ۱۰برابر بهبود بخشد.

این گزارش بخشی از گزارش‌ها و محتواها و تحلیل‌هایی است که تیم کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار از نمایشگاه جیتکس ۲۰۲۴ تولید کرده‌است. تیمی که با حمایت شرکت‌های ایرانی پرداخت الکترونیک سامان کیش(سپ)، پرداخت نوین آرین، همراه کسب‌وکارهای هوشمند EBCOM، نوبیتکس، اوام‌پی فینکس، زیبال و تاپین پوشش رسانه‌ای کاملی از آنچه در این نمایشگاه بزرگ جهانی رخ داد انجام داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *