ایرانسل، گلدیران و زرین‌رؤیا؛ جذاب‌ترین شرکت‌ها میان کارجویان ایرانی

اگر یک جنبه از برند کارفرمایی را با میزان تمایل افراد به ارسال رزومه برای شرکت‌ها هم‌معنی بدانیم، می‌توانیم بسنجیم که کدام شرکت‌ها توانسته‌اند در میان رقبای خود که در صنایع یکسان و حتی سایر صنایع‌اند، توجه کارجویان را به شیوه‌های گوناگون به خود جلب کنند.

براساس گزارش «ایران‌تلنت» از وضعیت بازار کار ایران در سال گذشته، ۲۲ شرکت بیشترین رزومه را دریافت کرده‌اند که ایرانسل و گلدیران و زرین‌رؤیا، دیجی‌کالا، کوبل‌دارو، کاله، گروه انتخاب، مدیران‌خودرو، کیمیاآرا و نستله به ترتیب ۱۰ شرکت برتر را شامل می‌شوند.

بر اساس گزارش ایران‌تلنت از بازار کار ایران در سال ۱۴۰۲، با معیار میزان ارسال رزومه‌ها، مشخص شد که صنایع تولیدی،FMCG ، کالاهای تندمصرف و دارویی نسبت به سایر صنایع بیشتر در مرکز توجه کارجویان قرار دارند و خدمات پزشکی، امور مالی/حسابداری و حسابرسی، بانکداری و بیمه کمترین میزان دریافت رزومه را در سالی که گذشت تجربه کرده‌اند.

در ادامه نیز صنایع تولیدی، دارویی، FMCG و کسب‌وکارهای اینترنتی به‌ترتیب بیشترین استخدام را داشته‌اند. اگر شرکت‌به‌شرکت موضوع جذب را بررسی کنیم، شرکت‌های گلدیران، ایرانسل، زرین‌رؤیا، کیمیاآرا، کوبل‌دارو، مدیران‌خودرو، دیجی‌کالا، گروه انتخاب، بی‌وی‌تی پارس، ستاره تدارک دریا، میکا، خدمات انفورماتیک، مقداد آی‌تی و کاله بیشترین جذب را داشته‌اند.

این در حالی است که کارجویان در سال ۱۴۰۲، بیشترین رزومه را برای شرکت‌های زیر نیز ارسال کرده‌اند. پاسخگوترین شرکت‌ها به رزومه‌های دریافتی در سال ۱۴۰۲ هم شرکت‌های گروه مپنا،‌ ایرانسل، کوبل‌دارو، شرکت خدمات انفورماتیک، گروه انتخاب، گلدیران، ‌زرین‌رؤیا، گروه اسنپ، ‌نستله و شرکت کاله بوده‌اند.

فرایند دریافت رزومه تا جذب نیرو به‌طور کلی ۶۴ روز برآورد شده است. بر اساس داده‌های گزارش، شرکت‌های حوزه لجستیک، زنجیره تأمین و توسعه تجارت با تعداد روزهای ۱۳۵، ۱۲۵، ۱۱۲ طولانی‌ترین فرایند جذب نیرو را در میان صنایع داشته‌اند.

باید گفت هر اقدامی که شرکت‌ها در قبال نیروهای انسانی خود انجام می‌دهند، برای ماندگار کردن آنها در شرکت است. ایران‌تلنت این مؤلفه را براساس رده‌های سازمانی بررسی کرده و بر این‌ اساس، افراد بدون ‌سابقه کار و کارشناسان کمترین میزان ماندگاری در سازمان‌ها را داشته‌اند و بیشترین جابه‌جایی شغلی را تجربه کرده‌اند؛ یعنی افراد تازه‌کار حدود ۱.۶ سال در یک شرکت مانده‌اند. برای مدیران ارشد و میانی این عدد به ترتیب به ۴.۱ سال و ۳.۶ سال می‌رسد. بعدتر هم کارشناسان ارشد با حدود سه سال و کارشناس دو سال و نیم در شرکت‌ها مانده‌اند.

ماندگاری افراد صنعت‌به‌صنعت نیز بررسی شده است. بر این ‌اساس شاغلان در حوزه‌های مهندسی کشاورزی و دامپروری با ۵.۴ سال، بیشتر از سایر گروه‌های شغلی در شغل خود مانده‌اند و متخصصان طراحی صنعتی و UX/UI با ۱.۴ سال کمترین میزان ماندگاری در سازمان‌ها را داشته‌اند.

یکی از عوامل نگهداشت افراد و افزایش ماندگاری آنها در سازمان‌ها، حقوق و دستمزد است. براساس داده‌های موجود در سه لایه مدیران ارشد، مدیران میانی و کارشناسان، حوزه کسب‌وکارهای آنلاین و تجارت الکترونیک بیشترین میزان حقوق دریافتی را میان هم‌رده‌های خود در سایر صنایع دارند.

همچنین بیشترین تفاوت دریافتی شرکت‌های بزرگ و کوچک فعال صنایع مختلف در سال ۱۴۰۲ در شرکت‌های فعال در زمینه کسب‌وکارهای آنلاین و تجارت الکترونیک بوده است؛ به این معنا که شرکت‌های بزرگ در این صنعت، ۳۲ درصد حقوق بیشتر نسبت به شرکت‌های کوچک پرداخت کرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *