بررسی اثرگذاری سایت‌های کاریابی با ۱۵ مدیر

یکی از محورهایی که فصل اول و دوم استودیو «برند کارفرمایی» به آن پرداخت، میزان کارایی کانال‌های جذب و استخدام و به‌‌ویژه سایت‌های کاریابی بود؛ آن هم در بازار کار رقابتی ایران. در اولین قسمت این گزارش، از سیزده مدیر ارشد منابع انسانی شرکت‌های بزرگ درباره تجربه استفاده آنها از پلتفرم‌هایی کاریابی پرسیدیم و آنها هم از مؤثرترین کانال جذب نیروهای انسانی خود گفتند.


بسیار کمک‌کننده

رضا بابایی، سرپرست فرهنگ‌ سازمانی و تجربه کارکنان دیجی‌اکسپرس: نمی‌توان منکر مزایای جاب‌بردها شد. اتفاقاً تعامل با پلتفرم‌های کاریابی میزان موفقیت را بالا می‌برد. جاب‌بردها به موضوع برند کارفرمایی نیز اهمیت داده‌اند، به داده‌های کاملی دسترسی دارند و گزارش‌هایی را در این زمینه منتشر می‌کنند.

جاب‌برد نوعی نقطه تماس است و به‌واسطه آنها شرکت‌ها می‌توانند با کاندیدادها تعامل داشته باشند. آنها یک رسانه برای پروموت کردن برند کارفرمایی هستند.

اکنون جذب‌های دیجی‌اکسپرس از طریق پلتفرم‌های کاریابی انجام می‌شود. ما برای تأمین نیروی انسانی عملیاتی با مشکل جذب روبه‌روییم و نرخ خروج بالایی داریم و رفع آن از طریق سایت‌ها بسیار کمک‌کننده است.

 

ناموفق

یاسر رضایی، قائم‌مقام اجرایی مدیرعامل تکنو تجارت: تکنو تجارت عمدتاً نتوانسته سرمایه‌های انسانی خود را از کانال‌های کاریابی جذب کند. بالای ۸۰ درصد نیروهای انسانی تکنو تجارت را از طریق هانت جذب کرده‌ایم. برای آن بخش‌هایی هم که موفق به جذب نیروی انسانی نشدیم هم به پرورش رو آوردیم.

مؤثر برای برخی عناوین شغلی

حسین مؤذنی، مدیر سرمایه انسانی توسن‌تکنو: از جاب‌بردهای گوناگون برای عناوین شغلی متفاوت استفاده می‌کنیم که اثربخش است، ولی عمده جذب‌های توسن‌تکنو از طریق هانت و لینکدین است.

مفید به دلیل ایجاد فرصت برابر

یوسف غروی؛ معاون سرمایه انسانی هلدینگ تفاس: پلتفرم‌های کاریابی بستر ایجاد فرصت‌های برابر برای کارجویان هستند. یکی از کانال‌های جذب تفاس لینکدین و دیگری رسانه تخصص عصر تراکنش است. ماهیت تخصصی این رسانه باعث شده رزومه‌های دریافتی هم تخصصی‌تر شوند. ایراد پلتفرم‌ها این است که رزومه‌های ارسال‌شده اغلب عمومی هستند تا تخصصی.

کمک‌کننده، اما ناکافی

ثمین زاهدانی، معمار فرهنگ ابرآروان: پلتفرم‌های کاریابی کمک‌کننده هستند، اما توانایی رفع کامل بحران جذب را ندارند. نیروهای متخصصی که به دنبالشان هستیم، معمولاً پیگیر پلتفرم‌های کاریابی نیستند.

نیازمند مسیرهای مکمل

فرزاد رفیعی، معاون سرمایه انسانی مبناکارت آریا: پلتفرم‌ها در فرایند جذب و استخدام مفیدند، اما کافی نیستند و باید در کنار وب‌سایت اختصاصی شرکت و سایر راه‌های ارتباطی مانند سمینارها و رویدادها به کار روند.

غیرکاربردی برای دیجی‌کالا

سهیل عظیمی، مدیر برند کارفرمایی و تجربه همکاری دیجی‌کالا: پراستفاده‌ترین کانال جذب و استخدام دیجی‌کالا ریفرال است. در کنار آن، صفحه فرصت‌های شغلی دیجی‌کالا پربازدیدترین کانال است و در مواقع نیاز از سایر کانال‌ها و پلتفرم‌ها نیز استفاده می‌کنیم، اما پلتفرم‌های کاریابی نیاز دیجی‌کالا را رفع نمی‌کنند.

قابل استفاده، اما غیراستراتژیک

صادق اشرفی، مدیر مرکز تعالی منابع انسانی اسنپ‌فود: این پلتفرم‌ها برای شرکت‌های بزرگ قطعاً کاربرد دارند و ابزار مهم جذب و استخدام هستند، اما برای عبور از بحران منابع انسانی باید به موضوع کمی استراتژیک‌تر نگاه کرد.

کمک‌کننده، اما ناکافی

سارا سام‌خانی، معاون منابع انسانی گروه آگاه: برای جذب نیروی انسانی از روش‌های متعددی استفاده می‌کنیم؛ جاب‌بردها، لینکدین، معرفی و ریفرال (که آمار بیشتری برای جذب دارد). پلتفرم‌های کاریابی کمک‌کننده‌اند، اما تنها ابزار جذب نیستند.

مفید در برخی جنبه‌ها

سید مهدی موسوی نائینی، مشاور منابع انسانی سنباد: پلتفرم‌های کاریابی در سال‌های اخیر اثرگذار بوده‌اند و رویکرد جدیدی برای جذب نیروهای انسانی پدید آورده‌اند، اما در بخش مشاوره و کمک به توسعه شخصی افراد، ضعیف عمل کرده‌اند. آنها برای جمع‌آوری اطلاعات و ارائه به کارفرما عملکرد مثبتی دارند و می‌توانند با نمونه‌های مشابه خارجی رقابت کنند. نکته‌ای که این پلتفرم‌ها باید در نظر بگیرند، کمک به نیروی کار برای ورود به بازار کار است.

موفق

سمیه ذاکری‌نیا، معاون سرمایه انسانی مبین‌نت: ما از پلتفرم‌های کاریابی استفاده می‌کنیم تا شرکت را به نیروی فعال جامعه معرفی کرده و افراد توانمند را جذب کنیم. برای مبین‌نت استفاده از پلتفرم کاریابی تجربه مفیدی بوده است.

کاهش اثرگذاری

مریم امینی، معاون منابع انسانی هلدینگ صبا ایده: بهره‌ای که می‌توانیم از پلتفرم‌های کاریابی برای جذب نیرو بگیریم هر سال کم و کمتر می‌شود؛ به‌ویژه در لایه متخصصان و بالاتر از آنها. علتش را دقیقاً نمی‌دانم، اما حدس‌ می‌زنم یکی از دلایلش افزایش ضریب نفوذ لینکدین است و اینکه تعداد نیروهای متخصص هر روز کمتر می‌شود. اغلب مدیران منابع انسانی بهترین‌های حوزه‌های گوناگون را می‌شناسند. البته هنوز هم برای استخدام کارشناسان میانی از پلتفرم‌های متعدد استفاده می‌کنیم و در این میان، سایت شرکت خروجی بهتری در این زمینه دارد.

مؤثر برای برخی عناوین شغلی

مژگان وفایی‌نیا، مدیر منابع انسانی تخفیفان: نمی‌توان برای تمام عناوین شغلی از ریفرال استفاده کرد. پلتفرم‌های کاریابی کاربردهای متفاوتی دارند؛ جنس کمک آنها متفاوت است و هر کدام در جای درست کاربرد دارند. صفحه کاریابی در وب‌سایت خود شرکت و نمایشگاه‌های کار هم مؤثر است.

قابل قبول

فائزه فائزی، مدیر منابع انسانی حصین: پلتفرم‌ها تهیه رزومه را برای کارجویان آسان‌ کرده‌ و باعث شده‌اند کارفرمایان در مقابل کارجویان مسئولیت‌پذیرتر باشد و سریع‌تر پاسخ آنها را بدهند.۵۰ درصد نیروهای ما با ریفرال جذب می‌شوند.

کاملاً منفی

مرجان دست‌انبویه، مدیر منابع انسانی زربان: همه پلتفرم‌های کاریابی کارساز نیستند. اگرچه در دو، سه سال گذشته امکان جذب نیروهای خوب با این روش فراهم بود. شاید پلتفرم‌های کاریابی بخشی از نیاز کسب‌وکار را برطرف کنند؛ البته آنها با لینکدین کامل می‌شوند. زربان نیروهای کلیدی خود را از طریق ریفرال و هانت جذب می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *