رکورد سه بار درخواست افزایش حقوق در سال ۱۴۰۲ / گزارش‌های مرتبط با دستمزد نیروی انسانی، گمراه‌کننده هستند

توجه به برند کارفرمایی آن هم در شرایطی که عمده نیروهای کار و متخصصان در پی ترک کشور هستند، یک ضرورت است و جیبی‌مو در همین راستا سعی کرده با ایجاد فضای زندگی در محیط کار و افزایش حقوق‌های دوره‌ای کارمندانش را راضی نگه دارد. بنابر توضیحات مهدی مرادیان مدیرعامل و عضو هیئت‌مدیره جیبی‌مو، ساده‌ترین نمود برند کارفرمایی زمانی است که در همهمه عرضه و تقاضای نیروی انسانی کارجویان آگهی استخدام شغلی شما را ببینند و دوست داشته باشند برای شما رزومه بفرستند.

او ادامه داد: «در همین راستا هم نگاه واحد منابع انسانی جیبی‌مو این است کارمندان شرکت در هشت ساعتی که در شرکت هستند، احساس زندگی داشته باشند و در واقع شرکت برای آنها تداعی‌گر محیط زندگی باشد.  همچنین عمده نیروهای شرکت جوان هستند و جیبی‌مو سعی کرده‌است مسائل نیروهای جوان به‌ویژه مسائل مالی آن‌ها را درک و آنها را رفع کند.»

مرادیان با بیان اینکه البته موضوع دستمزد و حقوق در سال جاری به‌شدت پررنگ‌تر شده است  توضیح داد: «شرایط تورمی حس امید را میان نیروهای انسانی به شدت کاهش داده است. ما در چند سال اخیر به ازای هر نیروی انسانی بیش از سه بار درخواست افزایش حقوق داشته‌ایم. این موضوعات برنامه‌های کسب‌وکارها را بهم می‌ریزد اما باید درک کرد که تورم هم برنامه‌های زندگی نیروی کار را بهم می‌ریزد.»

مدیرعامل جیبی‌مو با اشاره به چالش‌های منابع انسانی تصریح کرد که یکی دیگر از چالش‌های شرکت با منابع انسانی اثرگذاری گزارش‌های مرتبطی است که در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود. مثلاً پخش می‌شود که نرخ حقوق یک نیروی فنی در یک سازمان فلان عدد است. اما شاید در اکوسیستم سازمان‌های کمی باشند که توان پرداخت چنین ارقامی را داشته باشند. پخش اعداد این سازمان‌ها و به تبدیل آنها به معیار و متریک حقوق و دستمزد، باعث می‌شود کارفرما با چالش مواجه شود چراکه درآمدها به‌اندازه هزینه‌ها رشد نمی‌کند.»

 مدیرعامل جیبی‌مو همچنین در پاسخ به سؤالی که آیا حوزه منابع انسانی، در چارت سازمانی شرکت‌های ایرانی به حدی که باید دیده شده است؟ گفت: «منابع انسانی در حال حاضر به برخی کارهای اداری خلاصه شده است اما پارادایم این حوزه در جهان به این شکل نیست. نگاه ابزاری به منابع انسانی اشتباه است؛ نیرویی داریم که در ازای کاری که انجام می‌دهد، پول دریافت می‌کند. ما سعی کرده‌ایم در جیبی‌مو برای افراد دو نقش تعریف کنیم، یکی از آنها نقش تخصصی آنها و دیگری نقش اجتماعی آنها در جامعه جیبی‌مو است. ممکن است نیرویی داشته باشیم که به لحاظ فنی تأثیرگذار نباشد؛ اما حضور او در شرکت فضایی را ایجاد می‌کند که سایر افراد اثر گذار خواهند بود. این نگاه در شرکت‌های ایرانی کمتر وجود دارد.»

مرادیان در بخش  پایانی صحبت‌هایش به راهکارهای برند سازی و تقویت برند کارفرمایی پرداخت و توضیح داد: «رویای همه فعالان حوزه فعالان فناوری اطلاعات کار کردن در آمازون و گوگل و.. است چراکه این شرکت‌ها برند شده‌اند. از نظر من حضور در رویدادهای تخصصی می‌تواند به شناخته‌تر شدن شرکت‌ها در اکوسیستم و رفته رفته به برند شدن آنها کمک کند. به این واسطه برند کارفرمایی شرکت‌ها، نیز تقویت می‌شود و افراد خواهان فعالیت در آنجا خواهند بود.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *