جای خالی نقشهراه رشد کارکنان در شرکتهای ایرانی
سهند غلامحسینی مدیر مارکتینگ یوبیتکس، اعتقاد دارد، یک کسبوکار برای اینکه مورد اعتماد افراد و مورد انتخاب کارجویان باشد و از سمتی جذابیت کافی را هم داشته باشد، باید در مجموعه خود، فضای رشد و ترقی را برای کارمندانش فراهم کند. او در توضیح اینکه چرا این اصل را بهعنوان اصلیترین عامل جذابیت شرکتها معرفی میکند، گفت: «فارغ از تایپ شخصیتی، سنوسال، تخصص و… انسانها ذاتاً به موفقیت و پیشرفت و صعود تمایل دارند. مثال واضح آن هم موضوع درآمد است. افراد به هر درآمدی و دستمزدی که دست پیدا میکنند، بازهم بیشتر از آن را میخواهند.»
او صراحتاً گفت: «باوجود اهمیت رشد شغلی برای افراد، عمده کسبوکارها هنگام توسعه برند کارفرمایی خود، جایگاه ارتقای شغلی را دستکم و یا حتی نادیده میگیرند. از نظر من باید همزمان با ورود افراد به سازمانها، نقشه راهی برای آنها ترسیم و به آنها ارائه شود. یعنی به فرد توضیح دهیم که اکنون در چه نقطهایست و با انجام صحیح وظایفش میتواند به چه نقاطی برسد. درست مانند شرکتهای خارجی موفق در این زمینه.»
نیاز کسبوکارها به درک شدن توسط مردم
غلامحسینی در بخش دیگری از صحبتهایش به سایر راهکارهای تقویت برند اشاره کرد و از حضور در رویدادها بهعنوان یکی از کلیدیترین این روشها یاد کرد. او همچنین در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه شرکتها چگونه میتوانند از رویدادهایی که در اکوسیستم برگزار میشود، برای تقویت برند کارفرمایی خود استفاده کنند، گفت: «کسبوکارها بهواسطه این رویدادها میتوانند به فضا و بستری برای بیان نیازهای خود دسترسی داشته باشند. این نیازها میتواند شامل دسترسی به سرمایههای انسانی مورد نیاز، مشتریان، همکاران و… باشد.»
به گفته او، شرکتها برای تقویت برند خود در ابعاد متفاوت یعنی برند شرکتی و برند کارفرمایی علاوه بر بیان نیازهایشان باید در برابر نسل جدید و نیروی کار جوان سیاستهایی نرم و ملایم اتخاذ کنند.
سؤال دیگری که مدیر مارکتینگ یوبیتکس به آن پاسخ داد، به رابطه برند کارفرمایی و واکنش کسبوکارها به مسائل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ارتباط داشت. اینکه این دست واکنشها چه تأثیری بر روابط درونسازمانی دارد. غلامحسینی در همین رابطه میگوید: « ایران کشوری است که با مسائل سیاسی و اجتماعی زیادی روبروست. به همین علت کسبوکار باید باملاحظه رفتار کند. در مقابل مردم باید بپذیرند کسبوکاری که در این شرایط در ایران فعالیت میکند دغدغه و چالش زیادی دارد و واقعاً نباید از آنها توقع داشت که خودشان را درگیر مسائل مذکور بکنند. البته این معنا نیست که کسبوکار نباید خود را با مردم همسو کند.»