۱۰ راهکار مدیران برای رشد و شکوفایی منابع انسانی / گاهی فقط یک مثال ساده بزنید!
قدرت نشاندادن اینکه همیشه بهترین خود هستید برای یک رهبر ضروری و برای آن دسته از رهبرانی که تیمهای بزرگ را مدیریت میکنند، ضروریتر است. در این راستا شرکت مشاوره Deloitte مطالعهای انجام داده است که نتیجه آن نشان میدهد که سازمانها به طور فزایندهای از ساختارهای سلسلهمراتبی به ساختارهای مبتنی کار تیمی تغییر جهت دادهاند تا چابکتر و کارآمدتر باشند. در میان افرادی که در این سیر تحولات حضور داشتند، عملکرد ۵۳ درصد از افراد افزایش قابلتوجهی داشته است.
همراستا با این روند، نیاز به وجود رهبران و مدیران با قابلیت همکاری متقابل افزایش پیدا کرده است. مدیرانی که میتوانند در چالشهای پیچیده تجاری راهنمای همکاران خود باشند. در این مسیر راهکارهایی وجود دارد که یک رهبر یا یک مدیر میتواند آنها را اتخاذ و کارمندانش را به سمت بروز پتانسیلهایشان سوق دهد.
۱. تفویض اختیار
برای پرورش یک تیم مؤثر، باید نحوه تفویض اختیار را دانست. با سپردن پروژهها و مسئولیتهای کلیدی به اعضای تیم، میتوان به آنها احساس مشارکت و ارزش بیشتری داد.
یک مدیر هنگام تفویض اختیار باید نقاط قوت کارمندان خود را بررسی و اطمینان حاصل کند که آنها دانش و منابع لازم برای تکمیل وظایف وظیفه خود را دارند. لازم است به کارمندان اجازه شکست داد؛ چراکه کوتاهآمدن در یک پروژه و یا ایده میتواند بهمثابه یک تجربه یادگیری ارزشمند عمل کند و بعدتر باعث رشد و توسعه مداوم افراد شود.
۲. تصمیمگیری جمعی
دعوت از اعضای تیم برای مشارکت در تصمیمگیریها میتواند به رسیدن به راهحلهای خلاقانهای منجر شود که ممکن است به ذهن خود مدیر نرسیده باشد. یکی از مزایای اصلی تصمیمگیری تیمی رسیدن به تضاد سازنده است. در این نقطه افراد دیدگاههای متفاوتی را به تیم خود ارائه میدهند و عقاید از پیش تعیین شده را به چالش میکشند. ضمن اینکه با تشویق به بحث و درنظرگرفتن دیدگاههای مختلف، میتوان به حل مسئله خلاقانهتری هم رسید یا به تیم خود کمک کرد تا تصمیمهای بهتری بگیرد و اطمینان حاصل کند که همگی برای رسیدن به یک هدف مشترک تلاش میکنند.
۳.مدیریت خرد ممنوع
یکی از بزرگترین اشتباهات مدیران جدید و یا حتی مدیران باتجربه تمرکز بیش از حد بر جزئیات و مدیریت خرد کارکنان است. تحقیقات نشان میدهد که مدیریت خرد یکی از دلایل اصلی استعفای کارکنان است. این موضوع ناشی از روحیه پایین، گردش مالی بالا و کاهش بهرهوری است. برای جلوگیری از مدیریت خرد، باید کمالگرایی را کنار گذاشت و به کارمندان خود اعتماد به نفس آزمون و خطا داد. در نتیجه این امر میتوان زمان بیشتری را هم برای تمرکز بر اهداف سازمانی بزرگتر اختصاص داد و حس اعتماد عمیقی را میان اعضای تیم خود القا کرد.
۴. ارتباط مؤثر
ارتباطات برای عملکرد تیم مهم است. منابع متعددی از جمله واحد اطلاعات اکونومیست، اهمیت ارتباطات سازمانی را تأیید کردهاند و گفتهاند که ارتباطات ضعیف درون تیمی میتواند پیامدهایی
مانند تأخیر یا عدم تکمیل پروژهها، سطوح استرس بیشتر و فروش ازدسترفته را در پی داشته باشد. برای همین بهتر است بهعنوان یک مدیر هنگام برقراری ارتباط با کارکنان خود، باید همدل باشد و به افکار و نگرانیهای آنها گوش فرا دهد. این رویکرد علاوه بر اینکه تیمی پویا میسازد، مهارتهای هوش هیجانی را تقویت خواهد کرد.
۵. اعلام بازخورد و درخواست
دانستن نحوه ارائه بازخورد به طور مؤثر در مورد رهبری تیم حیاتی است. مدیران بهجای اینکه منتظر دورههای بررسی سالانه باشند، باید به طور منظم نظرات غیررسمی و سازنده را به کارمندان خود بدهند تا بتوانند روابط کاری قویتری با آنها ایجاد کنند.
ارزیابیهای غیررسمی باید بهعنوان یک مکالمه تلقی شوند. نظرات مدیر باید مشخص و قابلاجرا باشد. البته بازخورد را هم نباید فراموش کرد چرا که. مشاهدات اعضای تیم میتواند به شناسایی زمینههای رشد و توسعه کمک کند.
۶. هدفمندی
هدف داشتن یک قدرت است. قدرتی که برای کسبوکارهای موفق یک اولویت برشمرده میشود. طبق گزارشی از هاروارد بیزینس ریویو، ۸۹ درصد از مدیران بر این باورند که هدف مشترک باعث رضایت کارکنان میشود. ۸۱ درصد هم فکر میکنند شرکتهای هدفمحور محصولات و خدمات باکیفیت بالاتری را ارائه میدهند. در این مسیر میتوان اعضای تیم خود را با ارائه مثالهای عینی از اینکه چگونه تلاشهای فردی آنها مأموریت سازمان را پیش میبرد و چگونه بر مسیر کلی شرکت تأثیر مثبت دارد همسو کرد.
۷. اصالت داشتن
اصالت یک ویژگی بسیار ارزشمند برای رهبران است. مطالعهای در مجله توسعه رهبری و سازمان منتشر شده است که نشان میدهد، درک کارکنان از رهبری اصیل، عامل اصلی رضایت شغلی است و میتواند نگرشهای مرتبط با کار و شادی را بهبود بخشد.
از جمله ویژگیهای کلیدی رهبران با اعتبار، توانایی الهام بخشیدن به دیگران است. یک مدیر چه در حال نظارت بر یک سیر تحول سازمانی یا رهبری یک جلسه مهم، باید کارکنان خود صادق و شفاف باشد و از هدف شرکت خود برای تقویت انگیزه آنها و رسیدن به همسویی استفاده کند.
۸. دنبال کردن اهداف واضح و قابلدستیابی
تعیین اهداف واقعبینانه برای رشد شخصی و حرفهای بسیار مهم است. همچنین یک گام مهم در فرایندهای مدیریتی، مانند اجرای استراتژی است. تحقیقات گوگل نشان میدهد که یکی از ویژگیهای یک مدیر خوب، داشتن چشمانداز و استراتژی واضح برای تیم خود است. هنگام تدوین اهداف تیم، تهیه نقشه راه از وظایف کوچکتر نیز حیاتی است. این روش رسیدن به هدف را ممکنتر میکند. با تقسیم فرایند به مجموعهای از موارد قابلتحویل، میتوان به کارکنان کمک کرد تا انگیزه و آمادگی بیشتری برای موفقیت داشته باشند.
۹. از توسعه حرفهای حمایت کنید
تشویق کارمندان به ادامه تحصیل و تقویت مهارتهایشان میتواند برای سازمانها مفید باشد و بهرهوری در محل کار را افزایش دهد. گزارشی توسط لینکدین، نشان داد که ۶۹ درصد از متخصصان توسعه استعداد، از مدیران و رهبران برای ارتقای ابتکارات یادگیری استفاده میکنند و ۷۵ درصد از کارمندان دورهای را که توسط مدیرشان پیشنهاد میشود، میگذرانند.
۱۰. مثال زدن
تحقیقات انجام شده توسط شرکت مشاوره گالوپ نشان میدهد، که مدیران مسئول ۷۰ درصد از عدم مشارکت کارکنان هستند. این امر نشان دهنده نقش مهم یک مدیر بر فرهنگ تیم خود است. یک مدیر Top of Formهنگام مواجهه با چالشهای تجاری باید با حفظ آرامش تحتفشار، الگو باشد. داستانهای ارنست شاکلتون، فعال محیطزیست راشل کارسون، و فردریک داگلاس نمونهای از شجاعتهای رهبری برای عبور از سختیها هستند. با بررسی و الگو گرفتن از مواردی از این دست میتوان به تیم خود انگیزه داد و بستر شکوفایی را برای آنها فراهم کرد.