معاون ارتباطات سازمان تپسی مطرح کرد / اهمیت رسانه، دانشگاه و شبکههای اجتماعی در تبیین برند کارفرمایی
نگار عرب، معاون ارتباطات سازمان تپسی در ارائه خود در رویداد برند کارفرمایی به چگونگی درستی تبیین برند کارفرمایی پرداخت.
او در این ارائه اشاره کرد هر فرد رسانه ایت و باید به تصویری که سازمان از خودش در ذهن افراد میسازد دقت کرد. او همچنین به ابزار تبیین برند کارفرمایی اشاره داشت و صفحات مجازی، دانشگاه و رسانههای حوزه تکنولوژی را اصلیترین کانالهای ارتباطی سازمان با مخاطبان خود اعلام کرد.
تصویرسازی از سازمان در ذهنها
نگار عرب در ابتدا اسلایدی نشان داد از محیط کار یک شرکت خارجی. محیطی رنگی و شاداب همراه با مبلمان خلاقانه. این محیط جذاب کاری که خلاقیت از طراحی آن مشخص بود، محیط دفتر کار گوگل را نشان میداد.
عرب در توضیح گفت:« در بازه زمانی مشخصی ایمیلهایی برای افراد ارسال میشد. این ایمیلها عکسهایی از محیط جذاب کاری گوگل بود. تمام این تصاویر باعث شدند تا خیلی از افراد علاقهمند به کار در دفتر گوگل باشند و در این محیط کار کنند.»
عرب در توضیحاتی بیشتر گفت:« نقش ارتباطات در برند کارفرمایی، همان تصویری است که از شرکت گوگل در ذهن افراد ماند. البته که نمیتوان انتظار داشت که گوگل هیچ اطلاع رسانی نکند و افراد مشتاق به کار در گوگل باشند.»
نگار عرب در ادامه درباره مسئولیت شکلگیری تصویر برندکارفرمایی در یک سازمان توضیح داد. او در ابتدای صحبت خود این سوال را مطرح کرد که دقیقا کدام بخش از یک سازمان باید این مسئولیت را پذیرا باشد؟
تبیین درست استراتژی برند کارفرمایی توسط منابع انسانی
عرب در توضیح این سوال گفت:« واقعیت این است که برند کارفرمایی چند مرحله دارد و باید استراتژی آن توسط مدیریت منابع انسانی تعریف شود. بعد از آن باید کسی آن را به بیرون از سازمان انتقال دهد و آن را برای افراد بیرون از سازمان تبیین کند. برای این کار سه پایه لازم است اول جذابیت است. یعنی این استراتژی باید به اندازه کافی برای مخاطب شما جذابیت داشته باشد؛ باید این سوال را پرسید که آیا این استراتژی برای مخاطب بیرون از سازمان جذاب است؟ دوم درست اجرا کردن استراتژی است. این کار اگر به درستی انجام نشود، استراتژی احتمالا شکست میخورد. زیرا هر فرد در درون سازمان شما به خودی خود رسانه است و تجربه خود را به بیرون از سازمان انتقال خواهد داد. سوم آگاهسازی است. و در این مرحله است که نقش ارتباطات پررنگ میشود. به فرض اینکه تمامی مراحل قبلی به درستی انجام شده باشد، در نهایت فردی که در نقش ارتباطات سازمان است میتواند تصویر ساخته شده را ارائه کند.»
عرب در ادامه درباره مسئله درخواست مدیران از کارمندان صحبت کرد. درخواستی که بر مبنای آن مدیران از کارمندان خود میخواهند تا تصویر خوبی از سازمان را به افراد منتقل کنند.
عرب گفت:«بسیار اتفاق میفتد که مدیران از کارمندان میخواهند تصویر زیبایی از سازمان نشان دهند. اما ما نمیتوانیم چیزی را نشان دهیم که نیستیم. مخصوصا در این موقعیت زمانی وبا وجود شبکههای اجتماعی و اطلاعرسانیهای گشتردهای که اتفاق میفتد. اگر چیزی نشان دهید که نیستید، با انتقاد روبرو میشوید. کافی است چیزی از شرکت یا سازمان را نشان دهید که واقعیت ندارد. در این زمان است که افرادی که در شرکت هستند یا نیستند واقعیت را نشان خواهند داد، که اتفاقا برای افراد بیرون سازمان بسیار هم باورپذیرتر هم هستند. در این زمان است که دیگر از دست ارتباطات سازمان کاری بر نخواهد آمد»
نقش ارتباطات در تبیین برند کافرمایی
او ادامه داد:« حال باید بپردازیم به اینکه ارتباطات چه نقشی را ایفا میکند. اول باید این را خاطرنشان کرد که ارتباطات هم در داخل سازمان و هم در بیرون آن باید استراتژی سازمان را تبیین کند. وظیفه ارتباطات اینگونه تعریف میشود که ارزش سازمان به کارمندان فعلی و پتانسیلهایی که بیرون از سازمان هستند به خوبی نشان داده شود.»
عرب در ادامه درباره اهمیت دریافت بازخورد گفت:« از دیگر موارد مهم دریافت بازخورد است. برای ما مهم است که افرادی که در بیرون از شرکت هستند و یا از شرکت رفتهاند چگونه درباره برند ما صحبت میکنند.»
او در ادامه درباره کانالهایی که میتوان از طریق آن برند کارفرمایی سازمان را تبیین کرد توضیح داد.
عرب در ابتدا با یک سوال شروع کرد:« کانالهای اطلاع رسانی برندهای کارفرمایی چیست؟ ممکن است از کانالهای ارتباطی در جهت معرفی برند کارفرمایی شرکت خود به درستی استفاده نکنیم. در دنیای امروز مشخص است که شبکههای اجتماعی نقش مهمی دارند. پس چرا همه شرکتها خودشان را در اینستا معرفی نمیکنند و یا از رویدادها استفاده نمیکنند؟ و چرا نباید کسی در ایونت خود از سازمان شما صحبت نمیکند؟»
او در ادامه درباره اهمیت صفحههای فرصت شغلی گفت:«بسیار مهم است که صفحه فرصتهای شغلی شما، معرفی درستی از شرکت شما به کارجو بدهد. مثلا اگر برای تپسی مسئله یادگیری مهم است این نکته را باید در صفحه فرصتهای شغلی خود ذکر کند»
عرب در ادامه در خصوص اهمیت پلتفرمهای کاریابی و تبیین درست برند کارفرمایی در این صفحات تاکید کرد.
نقش مهم شبکه کارکنان
عرب اما مهمترین نکته را در خصوص تبیین برند کارفرمایی اینگونه تعریف کرد:« مهمتر از تمام این مسائل برای تبیین برند کارفرمایی، شبکه کارکنان هستند؛ اگر کارکنان یک شرکت تصویر خوبی از آن در بیرون از محیط کاری ارائه دهند رسالت تبیین برند کارفرمایی به درستی و به بهترین نحو صورت خواهد گرفت.»
عرب در اهمیت رسانه برای تبیین استراتژی برند کارفرمایی گفت:« مخاطب رسانههای حوزه تکنولوژی درواقع مخاطب سازمان یا شرکت شما هستند و اساسا چرا نباید در این رسانهها، از فضای کاری خود بگویید؟»
او در ادامه تاکید کرد یکی دیگر از کانالهای پر اهمیت تبیین برند کارفرمایی دانشگاهها هستند.
عرب نکتهای را مطرح کرد و آن این بود که تمام کارفرمایان این موارد را میدانند. اما اهمیت موضوع این است که تکتک افراد سازمان بتوانند استراتژی تبیین برند کارفرمایی را به درستی اجرا کنند.
او برای توضیح بهتر این مورد مثالی از شرکت تپسی آورد. عرب در این مثال از یکی از همکارارن تپسی گفت که ظاهرا یکی از مولفههای اصلی تپسی که همانا رشد و یادگیری است را به خوبی دریافت نکرده است.
عرب در ادامه این مثال توضیح داد:« وقتی ما این موضوع را فهمیدیم آن را بررسی کردیم، درحالی که همکار ما دیگر استعفا داده بود. ما متوجه شدیم که شخص مورد نظر احساس این را داشته که لیاقت رشد دارد اما مدیر او این موضوع را نفهمیده و نتوانسته رشد و یادگیری داشته باشد. بعد از بررسی ها سعی کردیم فرایند رشد و یادگیری را تسریع کنیم و آن همکار را هم برگرداندیم.»
عرب ارائه خود را با بیان اینکه تمام کارفرمایان به نکات گفته شده واقف هستند اما اهمیت موضوع درست اجرا کردن آن است به پایان برد.